Het verkoopklaar maken van een onderneming is het proces waarbij je je bedrijf voorbereidt op een M&A traject. Dit kan door middel van het uitwerken van een exit strategie waarbij je overweegt welke enterprise value je wilt behalen en onder welke voorwaarden je je bedrijf wilt verkopen. Het is ook belangrijk om je bedrijf te bekijken door de ogen van een potentiële koper, om verbeterpunten bloot te leggen. Vervolgens kun je je bedrijf verkoopklaar maken door deze verbeterpunten aan te pakken. Het is verstandig om voldoende tijd te nemen voor het voorbereiden van een M&A traject, omdat dit direct invloed kan hebben op de voorwaarden of verkoopprijs.
Wat is een exit strategie?
Een exit strategie betekent dat je na gaat denken over de toekomstige verkoop van jouw bedrijf. Het doel is dat je een doordacht stappenplan creëert om de waarde van jouw bedrijf richting een uiteindelijk verkoop te maximaliseren. Daarnaast staat jouw ideale koper en de keuze voor het beste exit scenario centraal.
In het bepalen van jouw gewenste exit is het zinvol om door de ogen van een potentiële koper naar je bedrijf te kijken met als doel verbeterpotentieel bloot te leggen. Uiteindelijk draait een exit strategie om het verkoopklaar maken van jouw bedrijf. Veel ondernemers denken echter te laat na over hun ideale exit. Dat is een gemiste kans! Je kunt je bedrijf immers maar één keer verkopen, dus aanrommelen is geen optie. Zie een exit strategie dan ook als het plan van aanpak voor de succesvolle verkoop van jouw bedrijf.